Blogg 2

Bilden jag har valt att lägga upp idag är grunden till första nivån i vårt spel Potato Pirates.
Bilden är en sammanställning av flertal mindre bilder jag gjort tidigare vecka. Varje individuell bild är som en pusselbit och går att sätta ihop med varandra för att skapa en helhet. De röda cirklarna är vad vi inom gruppen kallar en “Detection circle” den fungerar som en indikation av hur lång fienderna kan se och höra dig. Detta är viktigt eftersom stealth är en stor del av spelet. Den blå cirkeln är avatarens “Player stealth mode circle” och om den och en av de röda cirklarna korsas blir man upptäckt. De röda cirklarna indikerar alltså var fienderna är och den blåa cirkeln är avatarem/spelaren. De röda cirklarna är alltid mer än en cirkels diameter ifrån varandra för att spelaren ska kunna köra mellan utan att bli upptäckt. En cirkel är 0.75 cm i diameter och mellanrummet i bredd mellan cirklarna är 0.88cm. Mellan rummet på längden är minst 0.80 cm.

Jag har använt mig huvudsakligen av Photoshop för att göra denna bild men för att få fram var fienderna skulle vara var jag tvungen att först göra en pappersprototyp. För den använde jag bara vanligt papper. Jag valde Photoshop för tillgången till lager mest för att jag kunde använda bakgrunden som faktisk bakgrund och ha fienderna på separat lager. Jag ville ha dem på ett separat lager främst för att jag kunde arbeta med fienderna utan att förstöra bakgrunden. Det var också behändigt att kunna kopiera och klistra cirklarna. En av de mest användbara funktionerna var att photoshop kände igen mönstret efter ett tag och låste cirklarna var 0.88de cm. 

Det blev mindre fokus på själva grafik biten och mer fokus på design biten eftersom att det är alfa fredag den 19-02-2016 och vi behövde ha en något representativ nivå för vårt spel till dess. Vi i gruppen kom överens om att det var bäst att göra en pappersprototyp först för att verkligen se hur spelet funkar och få en bättre överblick. Sedan när pappersprototypen var klar var det bara att översätta det digitalt.

Ett problem dock med denna bild är att cirklarna är röda och bakgrunden är mestadels grön och/eller brun. Detta gör att de röda cirklarna har en tendens att försvinna i bakgrunden. Speciellt om man är röd-grön färgblind. Annars är grönt-blått komplementfärger till rött och bör göra så att det röda sticker ut.

Färgcirkel

level set up

 

En reaktion till “Blogg 2

  1. Hejsan! Jag tycker erat conept verkar som en av de roligare concepten och de ni har gjort med det är fantastiskt! Jag tycker du är tydlig i det du säger att du har gjort! Jag blev lite fundersam på var bilden du hade arbetat på förra veckan egentligen var. Är det den under färgcirklen längst ner? Testa göra den vertikal bara för att posta på bloggen, så att den blir mer tydlig i att visa vad som har skapats. Om det är den så är den horizontella bilden är den alldelles för liten för att uppfatta vad som händer i den.

    Jag har en fråga angående de blåa och röda stealth och detection-cirklarna, som jag förstår det så blir man alltså upptäkt när cirklarna colliedar, frågan är: Blir det någon skillnad om protanonisten inte har en stealth cirkel (utan stealth automatiskt) och fienderna bara har en större detection-cirkel? Det kanske inte spelar någon större roll.

    En annan fråga är om fienderna är stationella eller rör de på sig utanför combat? Isåfall vilket mönster?

    Det skulle vara jätteintressant att se en bild på papersprototypen, typ work in progress! Det verkade roligt och kreativt.

    Jag tycker det är lysande att du har de färgblinda i åtanke när du designar banan och använder paletter =).

    (Y)

    Gilla

Lämna en kommentar